onsdag 7 januari 2009

Två säckar tyg

Efter en dryg veckas jullov hos mina föräldrar i Finland är vi nu tillbaka på hemmmaplan.
I mina Finlandsbesök brukar det också ingå ett besök på min favorittygaffär Kangashalli Sutinen i Härmä. Det var där min "sömnadskarriär" började. Egentligen startade affären som en trasselfabrik, man gjorde alltså bilvårdstrassel av tygrester från textilindustrin! Folk upptäckte dock att här fanns ju en massa roliga tyger. Från början var det enbart sådana stuvar, feltryck och annat "överblivet", i ett metertjockt tyghav i en industrihall. Man vadade i tyget, drog och slet och grävde, och köpte sedan för nästan ingenting, per kilo. Barn hoppade runt och slog kullerbyttor i tyghavet.
Sen flyttade fabriken tvärs över vägen till en annan industrihall. Tyghavet krympte till ett litet hörn i hallen, i stället kompletterade de med vanliga tyger på rullar- men till andra priser förstås. Efter något år försvann tyghavet helt, och nu ser det mest ut som en vanlig, om än stor, tygaffär, där stuvarna ligger lådor. Inte längre lika roligt, och inte längre lika billigt, men fortfarande bättre priser och annorlunda utbud än på de tygaffärer som finns där jag bor nu.Fortfarande är dock en del av hallen trasselindustri, och när jag var där nu höll man på att köra in stora balar med tygstuvar med traktor!
Ett problem med mina tygköp i Härmä brukar vara att få hem dem. Vi är nu sex personer i familjen, och trots en Ford Galaxy med takbox så blir det trångt i bilen. Dotter P kom dock med en lysande idé när jag för ett tag sen hade köpt vakumpåsar(Comapctor) , sådana som man tex kan packa täcken i och suga luften ur med dammsugare för att de skall ta mindre plats. Hon konstaterade att sådana borde jag ta med för att packa tyg i! Sagt och gjort! Nu blev det mest singeljersy och andra tunna trikåtyger jag köpte, och de är ju ganska kompakta i sig, så volymminskningen blev ju inte lika slående som för vadderade tyger, fleece och sånt. Men kassen med garn (som jag också hamstrar i Finland), tog verkligen inte mycket plats!

Två säckar tyg+ en kasse garn i komprimerat skick

















Nej, jag sydde inget på den här trots att den stod intill sängen hela jullovet! Min farmors gamla symaskin!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken lysande idee din dotter hade!! :) Skulle gärna hängt me till den tygaffären....

Mimmi sa...

Det verkar ha varit en underbar affär förr i tiden och du verkar ju få med dig en hel del tyger därifrån ännu ;-) Vacumpåsarna var ju en lysande idé! Jag rensade faktiskt i förrådet igår och använde mina vacumpåsar för första gången (de har legat oanvända i skåpet snart ett år), men jag har några kvar som kanske inte är så dumma att använda när man packar bilen vid resa. Den idén skall jag ta vara på.

Anonym sa...

Åh, jag minns när jag var barn och var och simmade i tyghavet. Mamma sydde mycket och jag måste alltid följa med henne i tygaffärer, vilket jag inte var speciellt förtjust i. Och nu kommer det att bli precis lika för mina barn... Roligt också att höra att affären i Härmä finns kvar, måste nog göra en utflykt dit nångång i framtiden när alla gömmor inte svämmar över.

nattugglan sa...

oj hihi,, jag har oxå varit till Härmä för jätte länge sen då barnen va små.. då sydde jag allt åt dem..o i Härmä fanns ju mycket billgt tyg..ja de va minnen det..