fredag 19 december 2008

Festklänning

Jag är ju ingen klänningmänniska. Däremot har jag en svägerska som älskar klänningar, ju festligare desto bättre! Och det är ju tur för mig, för att sy klänningar är riktigt roligt, bara man slipper använda dem...
När svägerskan fyllde år i höstas fick hon ett "presentkort" på något sytt. Det ville hon använda till en festklänning inför julen, och valet föll på en ärmlös långklänning i design av Sonja Kiefer ur Burda nr 6/2008.
Materialet är någon slags elastisk satin. Bystdelen har lite komplicerade veck: först tre sydda veck i vardera sidan, och ovan på detta tre lagda veck. Även axelbanden är veckade vid bägge infästningarna. Blixtlås mitt bak, och ett ganska långt sprund baktill. Bystdelen är fodrad + en infodring längst upp på bakstycket, men i övrigt är klänningen inte fodrad.
Det något opraktiska var att alla delar egentligen behövde vara i hopsydda innan det gick att prova ordentligt, vilket gör det lite spännande då mönstret är en glidande övergång mellan olika storlekar på olika nivåer. Funkade ändå förvånansvärt bra. Tre besök av svägerskan behövdes, på det fjärde var den klar för avhämtning. Fick inga bra bilder från en hastig provning då, så jag hoppas kunna återkomma med några snygga livebilder efter jul.

1 kommentar:

Annelie sa...

Oj, vilket jobb! Jättefin!