fredag 21 november 2008

Två meter prickar

Hittade en härlig, prickig trikå på extrapris hos Olssons Tyger i början av veckan. Den fanns i svart, knallgrönt och rött, alla med vita prickar. Först tänkte jag köpa en meter av vardera, men tänkte att dotter P kanske också gör anspråk på tyget. Hon brukar gilla prickar. Alltså köpte jag två meter av vardera. Gav mig först på det svarta tyget. Helt perfekt kvalitet för tights/leggings(vad är skillnaden?), det torde vara en hel del lycra i tyget. Det svarta dessutom lättmatchat till nästan vilken färg som helst. Vips så hade jag sytt 4 par byxor, ett par sparkbyxor och en body, och vips så var tyget slut. Åkte ner på stan för att köpa mer, men då fanns det bara en dryg meter kvar.
Sparkbyxorna och bodyn är i stl 74, de övriga 80,100,110 och 120. Använde diverse olika thightsmönster jag had sedan tidigare, och då inser man att storleken kan variera väldigt mellan olika mönster. Tex var 100 och 110 mönstret i stort sett lika långa innan jag förlängde benen på 110. Stl 120 var däremot åtskilligt både längre och bredare. På några par gjorde jag benen lite utsvängda. Testade också olika sätt att sy resårkanal. Sättet att sy med resårkanal med overlock som jag läst om på någons blogg(trodde det var Gecko, men hittar inte igen tipset nu när jag skulle länka) gick förvisso snabbt, men jag tyckte sömmen verkade börja stå ut(in) med risk för skav, och när den behövde stickas ner så blev sättet sist och slutligen inte så snabbt. Favoritsättet är nog fortfarande tvillingnål med elastisk raksöm.
Bodyn är sydd som jag brukar, med ordentlig hals- och ärmmudd så att det ser mer ut som en tröja. I grenen infodring och knapplist med vanliga hederliga knappar och knapphål. Vore roligt att sy något plagg med mera knappar av detta tyg, det blir så läckert med färgade knappar på svart.
Tyvärr är ju småprickigt lite svårt att få till på bild också, man måste förstora bilden för att alls se hur det ser ut.

2 kommentarer:

♥Ida♥ sa...

va härligt tyg.. alltid kul att fynda tyg ju.. =)

Helena sa...

Oj, vad mycket du har hunnit med! Fint tyg!