måndag 3 november 2008

Manchester


Jag har aldrig sytt något i manchester förut, bortsett från en åkpåse till vagnen. Blev dock mycket förtjust i Kånkarångs sätt att kombinera manchester och retrotyger när jag såg hennes blogg. Så när jag sprang på manchester först på Olssons tyger och sen på Kupan (Röda Korsets second hand) tänkte jag att jag måste göra en "Kånkarångkopia". Någon kopia blir det förstås inte, men varifrån inspirationen har kommit syns tydligt...
M har börjat använda det större paret. Jag använde samma mönster som till velourbyxorna.
I det styvare manchestertyget känns dock modellen för vid och plufsig. Lite bakvänt egentligen-med ett stumt tyg behövs ju mera rörelsevidd än med den elastiska velouren, men fallet blir inte lika snyggt. Å andra sidan borde detta vara en modell som M gillar, han tycker nämligen inte alls om knappar, utan drar alla byxor upp och ner utan att öppna knapparna. Samtidigt behöver han,åtminstone under vår och höst när han inte har overall ute, rejälare byxor än velour och liknande mjukisbyxor. Han nöter sina byxor på ett helt annat sätt än vad storasystrarna gjorde!
Det aprikos/orange paret är i stl 90. Vi får väl se om de bor kvar hemma då G har vuxit i dem.

1 kommentar:

Retro Elephant sa...

Vad snygga de blev!

Necessären är på gång. Har varit bortrest några dagar så jag skall fixa den åt dig denna vecka :)

//Lina