fredag 7 november 2008

Gamla kuddar


När jag fotade G i soffan tyckte storasyster att jag skulle visa soffkuddarna också. Och visst, de är Heimlaga de också. För flera år sedan åkte jag på en endagsworkshop hos Ringvor i Rengård i fritt maskinbroderi. Vi var tre kvinnor i olika åldrar med varsin symaskin som hade jätteroligt i hop under en dag. Uppgiften var att sy äpplet på bilden. Man tar alltså lager på lager av olika tyger och syr fast ett lager åt gången med en förskräckligt massa raksöm i ett enda virrvarr, för att fästa tyglagrena men också för att skapa olika skugg och färgeffekter. Det mesta är bomullstyg, men även småbitar av chiffong sys fast för att få skuggor och glans. Mycket skojigt och facinerande! Det finns en bra bok av Susan Dahlberg som heter Fritt symaskinsbroderi, där man kan lära sig steg för steg.
Väl hemma hamnade äppelbilden så småningom på ett svart ylletyg som blev till en kudde. Så småningom fick kudden även en kompis med päron och mandarin. Någon enstaka till bild har jag också sytt, men tyvärr har jag inte riktigt tagit mig tid till fler bilder. Känner mig kanske inte riktigt tillräckligt konstnärlig för att sy bilder. Jag är liksom mer för funktion än för form.Men roligt är det, jag blir nästan lite sugen nu då jag skriver om det...

Inga kommentarer: