måndag 10 november 2008

Dreggelplupp!


Lilla G dreglar en hel massa just nu. Kan inte minnas att de andra barnen gjort det, men jag kan ju ha glömt. Så praktiskt då att någon(vem?) uppfunnit dreglisar.
Provade sy några på "fri hand", men tyckte att tyget bara bubblade sig när jag skulle sy en stickning runt om efter att ha vändsytt fleece och trikå. Letade runt på lite bloggar om hur folk egentligen gör, och insåg att de flesta bara syr i hop med overlock aviga mot aviga. Och det var ju faktiskt enklare och blev mindre bubbligt. Ser lite slarvigare ut ändå, men funkar ju.
Formen utvecklade sig till en "halvrund triangel", vilket gör att kanten står upp mot hakan och fångar upp dreggelpluppar som annars skulle ha droppat på golvet. Fästes med kardborreband. Jag gillar inte tryckknappar man slår i. Har en tång av billigt slag, men brukar behöva efterbanka med hammare för att våga lita på att de sitter. Dessutom har det hänt alltför ofta att piggar böjs åt fel håll så att det går åt fler än två ringar till varje knäppe. Köper man då vanliga små 10-pack så blir det dyrt...Nu har jag ju börjat förstå att tängerna kan vara märkesspecifika, att man måste köpa knäppen som hör till tången, och att man kan beställa stora förpackningar. Men jag tycker inte heller det känns så roligt med en massa metall direkt mot babyhuden, så jag fortsätter nog med knappar och kardborreband.
G hade för övrigt i går en fådd köpesbody i omlottmodell. Räknade till 8 tryckknäppen i det plagget. Rena pillergörat att ta på.


Inga kommentarer: