fredag 10 oktober 2008

Uppe i det blå

Jag har aldrig sytt muddbyxor i vävt tyg tidigare, bara i trikå. Men uppenbarligen funkar det ju bra med tanke på alla andra bloggares alster, alltså gjorde jag ett försök. Materialet var ett vältvättat påslakan. Ljusblått, naturligtvis, en av mina favoritfärger.Här och var sticker en röd sol(?) fram bakom molnen, vilket gav muddfärgen. Kändes för tunt att göra byxorna ofodrade, alltså är de båda fodrade med samma tyg som yttertyget. I paret med muddar är mudden i linningen fastsydd mellan lagren för att få en snygg finnish. I benen är muddarna dock fastsydda i dubbla tyglager på enklast möjliga sätt. Ett par utan muddar blev det också. Muddisarna stl 70, de utan muddar stl 90. Egna basmönster.

2 kommentarer:

Mimmi sa...

Har alldeles nyligen hittat till din blogg. Trevliga saker du syr och det är alltid trevligt med nya (för mig) sybloggar.

Ett tips: testa att helt vändy muddbyxor. Det är förvånadsvärt enkelt. I Älsklingsfrö´s blogg hittar du en bra tutorial ifall du behöver en.

Retro Elephant sa...

Vad snygga de blev! :) Jag är själv också från österbotten men jag studerar nu i Helsingfors.

//Lina