torsdag 2 oktober 2008

Mössor i höstfärger


Inspirerad av doredo-tävlingen på sysidan.se
(som jag dock inte såg förrän tävlingen var över) grep jag mig an en filtad kofta som legat länge och väntat. Rätt färger för hösten!
Jag stickade koftan någon gång i mitten av 1990-talet i växtfärgat ullgarn efter ett eget mönster med inspiration från en bok jag lånat på biblioteket. Den blev dock alldeles för stor och användes bara någon enstaka gång. Efter några år filtade jag den i tvättmaskin, men sen visste jag inte vad jag skulle göra med den. Har tyvärr ingen bild hur den såg ut efter filtningen.

Nu blev jag sugen på att göra mössor. Mätte huvudet och tog fram saxen. Den första klipptes nere vid mudden. Fodrades med brun muddtrikå. Pyntades med lite knappar-vad annars?- till vänster i pannan.
Man kan bära den rak som en mössa eller med mudden uppvikt, då blir det mera som en hatt.






Knappdekorationen byggdes upp av flera knappar på varandra.











Mössa nummer två gjordes "längre" över öron och nacke. Den fodrades med brunt poplintyg klippt på snedden för att ge viss töjbarhet. Fodret gjordes lite längre för att råda över till rätsidan.

Bra med dagens projekt: Att äntligen "bli av med" koftan som legat. Att symaskinen, trots upprepade protester om för mycket tyg under pressarfoten, ändå klarade att sy i detta MYCKET tjocka ulltyg.
Mer än en mössa lär jag ju inte behöva själv. Funderar på att lägga ut den ena på hemmagjort.se
för att se om någon nappar.

1 kommentar:

Kånkarong sa...

Oj så fina. Har själv DoRedoat en hel del både barn och vuxen mössor/vantar. Har en moster som väntar på en mössa just nu så tar gärna inspiration! :)