onsdag 24 september 2008

Restgarnskofta och -byxor



Höst, och vissa dagar behövs ett mellanlager för lilla G. Därmed är detta restgarnsprojekt från 1995 åter i användning. Jag minns inte om jag hade något mönster, eller om jag bara mätte på något plagg eller ett vanligt symönster. Koftan är i allafall stickad i ett stycke(utom muddar och kanter)med början bak. När man kommer fram till ärmarna lägger man helt enkelt upp nya maskor på bägge sidorna, stickar så fram till halsringningen. Där får man, efter att ha maskat av lämpligt antal maskor för halsen, dela uppoch sticka en sida åt gången. Den sida man inte börjar på kan lämpligen maskorna träs på en tråd. När man stickar framsidan av ärmen skall man också tänka på att efter ett tag lägga upp några nya maskor i halslinningen för att få till en snygg rundning. När ärmen är lagom bred maskar man av på samma sätt som man lade upp efter ryggstycket, och fortsätter sedan med framstycket. Och sen gör man samma sak med andra sidan. Slutligen syr man i hop sid och ärmsömmar och stickar halskant, knäppkanter och ärmmuddar.
Det här skulle förstås vara enklare att förklara om jag fotat steg för steg, men så tänkte jag inte 1995...
Byxorna är stickade i två delar, varje ben för sig. Borde funka utmärkt att ha ett "muddismönster" utan sidsöm att mäta på. Man börjar vid grenen med några få maskor och lägger upp nya åt båda hållen för att få till spetsformen i grenen och efter några varv den fulla benlängden. Sen är det bara att fortsätta sticka slätstickning tills man är framme vid andra grenen. På det här paret stickade jag ett varv avigt motsvarande sidsömmen, fast det är alltså ingen söm där. Sy i hop bensömmar, därefter grensömmen, sätt i resår upptill och sticka muddar i bensluten.
Jag minns att det var roligt att sticka de här plaggen. Ett bra sätt att kunna tillvarata även små restgarnsnystan. Det är förstås en fördel om garnen är av någorlunda samma tjocklek och tål samma tvätt. I tröjan har jag verkligen randat utan ordning, en mörkblå basfärg men resten smånystan tills de tog slut. I byxorna delade jag upp varje litet nystan i två innan jag började sticka, för att kunna göra benen symmetriska.

Inga kommentarer: