fredag 19 september 2008

Bloggstart!

Efter att under ca en månad av och till tagit del av andras fantastiska sybloggar har jag nu bestämt mig för att göra ett eget försök att blogga. Detta sker med skräckblandad förtjusning!

Liksom många av er andra som startat sybloggar så sker detta under en föräldraledighet. Jag är förnärvarande hemma med lilla fröken G som föddes i april i år. I familjen finns också storebror M född 2004 samt storasystrarna L(1997) samt P(1995). Och så maken R förstås, men han får sällan något hemsytt...

Att sy kläder till mig själv började jag göra i mellanstadiet, innan dess var det väl mest dockläder. Sedan barnen kom är det mest till dem jag har sytt. Ett och annat plagg som redan använts av de äldre barnen lär väl dyka upp här vartefter de ärvs av de yngre och på så vis åter blir aktuella. De båda äldsta döttrarna hade nästan bara hemsydda kläder när de var yngre, och jag brukar säga att antingen kommer de att avsky allt hemsytt när de blir äldre, eller så börjar de själva sy. Tack och lov verkar det bli det senare!

Stickar gör jag också i perioder. Jag är en frusen norrlänning, så yllesockar är en nödvändighet stora delar av året.

Datorer brukar jag dessvärre inte komma så bra överens med, så jag ser bloggförsöket som ett sätt att träna datoranvändningen också. Att jag började läsa sybloggar var rena slumpen. Jag skulle sy en tygkasse och googlade på tygkassemönster, och hamnade på någon av era fantastiska sybloggar. Sen tog det flera dagar innan jag sydde, det fanns ju så många inspirerande bloggar att ta del av!

Tre effekter har detta fått hittills:

1:Upptäckte namnbanden och hur proffsigt ett enkelt plagg börjar se ut med hjälp av en liten etikett. Införskaffades genast! Därav blev namnet också snabbt klart-Heimlaga (österbottniska för hemmagjord)är ju vad mina kläder är.

2:Jag gillar loppisar och second hand, men har inte letat lakan, gardiner och dylikt tidigare. Nu har jag ju sett vilka fynd ni andra gör, och vad mycket fint det kan bli av detta, så nu har jag börjat spana efter sånt!

3:Efter lite större tvekan: bloggen

Inga kommentarer: